Minggu, 25
November 2012
Hari Raya
Kristus Raja Semesta Allam
Dan 7:13-14; Why
1:5-8; Yoh 18:33b-37
Hari
ini kita merayakan HR Kristus Raja Semesta Alam, yakni Minggu terakhir dari
Tahun Liturgi B. Minggu depan, kita sudah memasuki Minggu Adven I di Tahun
Liturgi C. Bacaan-bacaan yang barusaja kita dengarkan dan sekarang hendak kita
dalami, mengajak kita untuk semakin mengenali dan mengimani Yesus yang telah
diangkat oleh Allah untuk merajai alam semesta, termasuk kita semua.
Iman
bahwa Yesus adalah raja, sudah dinyatakan kepada kita sejak sebelum
kelahiran-Nya. Ketika Gabriel menyampaikan warta gembira kepada Maria, sudah
dinyatakan bahwa Yesus yang akan dikandung dan dilahirkan Maria akan menjadi
raja sampai selama-lamanya dan Kerajaan-Nya tidak akan berkesudahan (bdk. Luk
1:33). Kisah kelahiran Yesus yang disusul dengan kisah orang-orang Majus dari
Timur yang mencari raja orang Yahudi (Mst 2:2) semakin menegaskan bahwa Yesus
memang seorang raja.
Injil
hari ini, yang merupakan bagian awal dari kisah sengsara-Nya juga menegaskan
bahwa Yesus adalah seorang raja. Kali ini, pengakuan bahwa Ia adalah raja tidak
datang dari orang lain tetapi dari Yesus sendiri yang membenarkan kata-kata Pilatus,
“Seperti yang kaukatakan, Aku adalah Raja. Untuk itulah Aku lahir, dan untuk itulah
Aku datang ke dunia ...” (Yoh 18:37). Jadi setidaknya ada tiga kesaksian yang
menegaskan bahwa Yesus adalah Raja, yaitu Malaikat Gabriel (Luk 1:33), para
Majus dari Timur (Mat 2:2), dan Yesus sendiri (Yoh 18:37).
Bagaimana
dengan kita? Tentu saja, kita pun mengakui Kristus sebagai Raja. Namun,
pengakuan kita bahwa Kristus adalah Raja harus didasari pemahaman yang benar
mengenai raja semacam apakah Dia itu? Injil Yohanes menegaskan bahwa Yesus
adalah Raja tetapi Kerajaan-Nya bukan dari dunia ini (Yoh 18:36). Artinya,
Yesus bukanlah raja dalam kategori dan ukuran-ukuran duniawi. Dia bukan raja
yang tampil dalam kemegahan duniawi tetapi dalam kesederhanaan. Dia tidak dilahirkan
di rumah (sakit) mewah tetapi di kandang ternak, tidak dibaringkan di atas
tempat tidur yang empuk dan wangi tetapi di atas palungan yang mungkin berbau
kotoran ternak (Luk 2:7). Dia tidak tinggal dalam Kerajaan dengan bergelimang
harta tetapi selalu berkeliling ke semua kota dan desa (Mat 9:35) bahkan tidak
mempunyai tempat untuk meletakkan kepala-Nya (Luk 9:58). Tahtanya juga bukan
singgasana yang megah tetapi palang salib yang bertuliskan “Yesus, orang
Nasaret, Raja orang Yahudi” (Yoh 19:19 – INRI= Iēsus Nazarēnus, Rēx Iūdaeōrum).
Sebagai
seorang Raja, Yesus tidak berasal dari dunia ini (Yoh 8:23) dan juga tidak
bermaksud untuk menjadi penguasa dunia yang mengambil alih atau mendirikan
pemerintahan politis. Kerajaan-Nya adalah Kerajaan Allah. Karena Allah adalah
pencipta dan penguasa seluruh alam semesta, maka Kerajaan-Nya juga meliputi
seluruh alam semesta, langit dan bumi dengan segala isinya. Maka, kalau Yesus diberi
kedudukan sebagai raja dalam Kerajaan Allah, berarti Ia adalah Raja semesta
alam.
Pengangkatan
Kristus sebagai raja semesta alam ini antara lain dinyatakan dalam hymne yang terdapat
dalam Flp 2:5-11: “Kristus Yesus, yang walaupun dalam rupa Allah, ... telah merendahkan
diri-Nya dan taat sampai mati, bahkan sampai mati di kayu salib. Itulah sebabnya,
Allah
sangat meninggikan Dia dan mengaruniakan kepada-Nya nama di atas segala nama,
supaya dalam nama Yesus bertekuk lutut segala yang ada di langit dan yang ada
di atas bumi dan yang ada di bawah bumi, dan segala lidah mengaku: Yesus
Kristus adalah Tuhan,bagi kemuliaan Allah, Bapa!” Inilah kebenaran yang dipersaksikan Yesus sebagaimana Ia sendiri
menyatakan “... Aku datang ke dunia ini, yakni untuk memberi kesaksian tentang
kebenaran” (Yoh 18:37). Menurut
Injil Yohanes ini, “kebenaran” yang dipersaksikan Yesus ialah kehadiran Allah
dalam diri-Nya untuk merajai kita. Dengan kata lain, ia datang ke dunia dan
tinggal di tengah-tengah kita untuk menegakkan Kerajaan Allah atau pemerintahan
Allah di dunia ini. Sebab, dalam diri-Nya Allah hadir untuk merajai, memimpin,
melindungi, menjamin dan menyelamatkan kita.
Raja
Kristus adalah raja yang penuh kasih. “Dia mengasihi kita, dan berkat darah-Nya
Ia telah melepaskan kita dari dosa-dosa kita” (Why 1:5). Kalau raja-raja dunia
ini duduk di atas tahta yang megah dan mewah, yang sudah diletakkan oleh para
abdinya di tempat terhormat, tidak demikian bagi Raja Kristus. Tahta-Nya adalah
kayu salib yang dibawa-Nya sendiri dan kemudian ditegakkan di puncak gunung
Golgota (Golgota: tempat tengkorak). Dari atas salib itulah, Ia menumpahkan
darah-Nya untuk menebus dan menyelamatkan kita.
Maka,
marilah kita bersyukur karena kita dianugerahi seorang raja yang demikian
mengasihi kita. Bahkan Ia rela nglabuhi
kita dengan mengorbankan diri-Nya untuk menyelamatkan kita. Sudah sepantasnya
kita menggabungkan diri dengan segala bangsa, suku, dan bahasa untuk mengabdi kepada-Nya
(bdk. Dan 7:14). Marilah kita selalu berusaha untuk menjadi abdi-abdi-Nya yang
setia. Ada 3 hal penting yang harus kita perhatikan untuk menjadi abdi yang baik:
- Tekun dan setia melakukan pisowanan kepada Sang Raja. Artinya, kita tekun dan setia sowan kepada Tuhan dalam doa, devosi, dan terutama Perayaan Ekaristi.
- Rela dan dengan penuh sukacita caos
bulu bekti glondhong pengareng-areng. Artinya, kita rela mempersembahkan diri kita kepada
Tuhan bagi pelayanan kepada sesama sesuai dengan tugas, panggilan dan perutusan
kita masing-masing.
- Raja itu mempunyai wibawa sabda pandhita ratu, tan kena wola-wali, rata tiyang sak negari. Artinya, kita harus dengan tekun dan setia memperhatikan serta melaksananak Sabda Tuhan dalam hidup kita sehari-hari.
RD. Ag. Agus Widodo
============================================
BAHASA JAWA:
Riaya Sang Kristus
Nata
Dan 7:13-14; Why
1:5-8; Yoh 18:33b-37
Dina
iki, awake dhewe ngiyayakake Sang Kristus kang jumeneng Nataning alam sawegung.
Awake dhewe diajak neguhake pengandel kita marang Sang Kristus kang rawuh ing
alam donya lan jumeneng nata. Wiwit sekawit, sadurunge rawuh ana ing donya,
Sang Kristus wus diwedharake minangka nataning alam sawegung. Marang Ibu Maria,
Malaekat Gabriel ngandharake menawa Ibu Maria bakal nggarbini lan mbabar putra
kakung, kang kudu tinengeran asma Yesus. Panjenengane bakal jumemeng nata ing
salawase lan kratone tanpa wekasan (Luk 1:33). Apa sing diandharake Injil
Mateus, bab para sarjana saka tanah wetanan kang padha nggoleki “nataning
bangsa Yahudi” (Mat 2:2) saperlu sujud manembah lan caos pisungsung marang
Panjenengane, sangsaya neguhake menawa Sang Kristus iku pancen Nataning alam
sawegung.
Injil
dina iki, uga ngandharake menawa Sang Kristus piyambak uga ngakoni Panjenengane
iki pancen Ratu kang rawuh jumeneng Nata. Marang Pilatus kang ndangu
Panjenengane, Gusti Yesus paring wangsulan: “Panjenengan sampun mastani, Kula
menika Ratu” (Yoh 18:37). Dadi, paseksen bab Sang Kristus kang jumemeng Nata
ora mung asal saka manungsa (para sarjana), nanging usa saka malaikat (Gabriel)
lan saka Gusti Yesus piyambak. Malah kepara, uga saka Allah Hyang Rama kaya
sing diandharake St. Paulus ana ing serate marang umat ing Filipi, “Panjenengané wis diluhuraké déning Gusti Allah ana ing papan sing dhuwur
dhéwé, lan diparingi pangwasa sing ngungkuli sakèhing pangwasa. Supaya sakèhing
titah sing ana ing swarga lan ing bumi, apa déné ing sangisoring bumi padha
sujud, lan ngakoni yèn Yésus Kristus kuwi Gusti, lan srana mengkono Gusti
Allah, Sang Rama, kaluhuraké.” (Flp 2:8-11)
Sang Kristus mono pancen Sang Nata. Nanging Kratone
ora asal saka ing donya iki (Yoh 18:36). Tegese, Panjenengane dudu ratu kaya
dene pangwasa ing alam donya iki. Panjenengane dudu pangwasa kang karoban
bandha lan raja kaya, nanging kang sarwa prasaja. Ora miyos ana ing papan kang
sarwa kepenak, nanging ana ing kandhang kewan; ora disareake ana ing peturon
sing empuk lan wangi, nanging ana ing pamakanan sing mambu tlethong (Luk 2:7). Panjenegane
ora mung ngenak-enak ana ing kraton kang sarwa apik lan kecukupan, nanging
malah mider-mider nglari kutha lan desa (Mat 9:35), nganti ora kagungan papan
kanggo nyelehake mustakane (Luk 9:58). Dhampare uga dudu dampar keprabon saka
emas utawa inten, nanging kayu salib kang tinulisan “Yesus saka Nazaret, Ratune
wong Yahudi (Yoh
19:19 – INRI= Iēsus
Nazarēnus, Rēx Iūdaeōrum).
Saiki,
apa tegese Sang Kristus jumeneng Natating alam sawegung? Ana ing Injil mau
diandharake menawa Kraton Dalem Sang Kristus iku ora asal saka ing donya iki
(Yoh 8:23). Kraton Dalem iku ora liya ya Kratoning Allah. Lan, amarga Gusti
Allah iku kang nitahake lan nguwasani alam sawegung, mula Kraton Dalem ya
nganti tekan ing saindhening jagat. Dadi, manawa Sang Kristus jumeneng nata ing
Kratoning Allah, iku ateges Panjenengane uga juneneng Nataning alam sawegung.
Minangka
Nataning alam sawegung, Sang Kristus rawuh ing donya saperlu asung paseksen bab
kasunyatan (Yoh 18:37). Miturut Injil Yohanes, kasunyatan kang dikarsaake Gusti
yaiku kasunyatan bab rawuh Dalem Gusti Allah ana ing diri pribadine Sang
Kristus saperlu jumeneng nata ana ing tengah-tengah kita. Dadi, Sang Kristus,
bebarengan karo Hyang Rama lan Hyang Roh Suci mengku keprabon lan jumenengan
Allah ing satengah-tengah kita. Ana ing pribadi Dalem Sang Kristus, Gusti Allah
ngratoni, nuntun, njangkung, njamin, lan paring karahayon marang kita kabeh.
Sang
Kristus iku Nata kang ambeg welas asih, kaya sing diandharake ana ing waosan
kapindho. “Gusti Yesus Kristus iku seksi satuhu, pembajenge sing padha tangi saka
ing pati, lan Nataning para nata sadonya. Panjenengane tresna marang aku lan
mbirat dosa-dosaku mawa rah Dalem” (Why 1:5). Mula bener, yen dhampar Dalem iku
kayu pamenthangan awit ya ing kono, Panjenengane ngurbanake sarira kanggo
nglabuhi lan nebus kita.
Mula,
wus jamak lan salumprahe, awake dhewe padha muji syukur ingarsa Dalem Allah, awit
kita pinaringan Sang Kristus kang banget tresnane marang kita. Bebarengan karo
sakehe bangsa, suku lan basa, padha ngabdi Gusti kanthi temen lan setya ing
ngarsa Dalem Gusti (Dan 7:14). Ana telung prakara sing kudi kita gatekake supaya kita bisa dadi abdi Dalem Gusti sing becik:
- Abdi mono kudu temen lan setyo anggone sowar marang Sang Nata. Tegese, awake dhewe kudu sregep sowan Gusti lumanter sembahyangan, devosi, lan lan luwih-luwih bojana kurban mis suci.
- Abdi uga kudu caos bulu bekti glondhong pengareng-areng kanthi gumolonging ati. Tegese awake dhewe rila legawa lan kanthi gumolonging
ati padha misungsungake urip kita konjuk ing Gusti kanggo ngabdi Gusti lan
ngladeni pepadha, kanthi nindakake timbalan, pakaryan, lan jejibahan kita sak
apik-apike.
- Ratu iku nduweni wibawa sabda pandhita ratu, tan kena wola-wali, rata tiyang saknegari. Mula awake dhewe kudu temen anggone ngrungokake lan nindakake Sabda Dalem Gusti.